24.1.10

Cara Tidur Yang Betul Menurut Islam (Bagaimanakah Caranya Untuk Bangun Subuh?)

Assalamualaikum.

Seperti yang kita tahu,Rukun Islam itu terdiri daripada 5 perkara.Rukun yang keduanya adalah Solat Lima Waktu.Dan kita tahu,ianya adalah haram untuk kita meninggalkan solat secara sengaja.[link]

Tetapi,cuba berlaku jujur,tanya diri anda.Berapa ramaikah orang yang bangun untuk bersembahyang subuh setiap hari pada zaman ini?Mengikut pemerhatian saya dari keadaan sekeliling,saya boleh simpulkan hanya 40% yang bangun subuh pada pagi hari.Ini adalah statistik yang menyedihkan.

Bangun subuh pada pagi hari ini bukan bermaksud sembahyang ganti subuh setelah matahari tegak.Tetapi,ketika waktu prime-time.Sebelum habisnya waktu untuk bersolat subuh.

Sebenarnya,punca kita sukar bangun subuh mungkin kerana waktu dan cara tidur kita yang tidak betul.Jadi,di dalam artikel ini,akan saya kongsikan cara tidur yang betul menurut Islam yang jika dituruti,pasti akan membolehkan kita bangun subuh setiap hari.

Saya juga akan turut menyenaraikan beberapa perkara tidak bermanfaat yang anda terpaksa ubah dalam kehidupan seharian untuk mengikuti cara tidur ini.

Dan terakhirnya,sebelum meneruskan lagi penulisan,elok diingatkan,cara tidur mengikut Islam ini baik untuk kesihatan.Badan anda pasti segar di pagi hari setelah mencuba.

Cara Tidur Yang Betul Menurut Islam

1) Tidur awal.Mungkin dalam pukul 1030 malam,anda sudah boleh masuk tidur.Jika anda sudah berkahwin,latih anak-anak anda tidur awal juga.

2) Jangan dilewatkan tidur selepas solat Isyak melainkan ada hal penting seperti muzakarah ilmu, melayani tetamu dan sebagainya. Diriwayatkan daripada Abu Barzah, sesungguhnya Nabi SAW membenci untuk tidur sebelum Isyak.

3) Semasa hendak tidur itu,niatkanlah dengan ayat lebih kurang begini "Ya Allah,aku tidur ini kerana-Mu ya Allah.Untuk memenuhi fitrah badan aku.Kerana aku ingin bertahajud pada malam nanti pula.Semoga tidur ini memberi kebaikan yang sama dengan tahajud aku nanti."

4) Tetapi,niat di atas itu bahasa tidak formal sahaja.Itu saya baca begitu.Bukankah Islam itu mudah?Anda boleh search di internet untuk niat lebih formal.

5) Kemudian,tidurlah anda.Sebelum tidur itu,berwudhu'lah dahulu seelok-eloknya.Baca juga ayat Qursi.Baca juga surah Al-Ikhlaas,Al-Falaq dan An-Naas.Mengucap juga dua kalimah syahadah sebelum tidur.

6) Kemudian,dalam hati,niatkan untuk bangun pada pukul sebagai contoh mari kita letakkan 1.30 AM.Ini kerana waktu itu,kita punya minda belum sampai tahap tidur yang susah bangun.Ini kajian sains pun ada sebut.

7) Kemudian,bangunlah kita.Lakukan solat tahajud.Lakukan solat sunat.Ketahuilah bahawa solat tahajud itu solat sunat yang amat dituntut selepas solat fardhu.[link]

8) Kemudian,jika anda masih mampu,bacalah sedikit Al-Quran.Tetapi,janganlah lakukannya jika anda mengantuk.Rasulullah berkata yang bermaksud lebih kurang begini "Janganlah bersolat dalam keadaan mengantuk kerana kamu akan mencaci diri kamu sendiri nanti".

9) Kemudian,tidurlah kita.Tetapi,setkan alarm untuk bangun subuh pula.

10) Kiranya kita boleh simpulkan kita bertahajud selama sejam.Iaitu sehingga 2.30 AM.Jadi,kita akan tidur selama 4 jam sehingga jam 6.30 AM. (Anda boleh sesuaikan waktu ini dengan jadual solat kawasan anda)

11) Tetapi,setkan di dalam minda.Kita hendak bangun subuh.Berdoalah kepada Allah.Supaya membangunkan kita ketika subuh.Dan ketika sedar sahaja,pastikan mengucapkan syukur kepada Allah.

12) Lawan perasaan malas anda.Itu hanyalah syaitan.Sains mengatakan kita perlu tidur 6-8 jam berterusan bukan?Sebenarnya kajian terbaru ada menunjukkan bahawa kita hanya perlu tidur 3-4 jam berterusan.Dan bangun malam sebentar itu bagus untuk kesihatan.

13) Dapat membaikkan buah pinggang dan sebagainya.Ini bertepatan apa diajarkan Rasulullah SAW.Baginda menyeru kita tidur sebentar apabila kita mengantuk.

14) Nampak?

15) Dan kemudian,apabila sampai ke waktu zuhur (tengahari),berbaringlah anda sebentar.Orang putih kata take a cat nap.Ianya bagus untuk kesihatan.Niatkan juga untuk mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.Pasti mendapat pahala dan berkat.

16) Jangan tidur selepas asar.Ada bukti sains juga yang mengatakan tidur selepas asar boleh menghilangkan kewarasan (gila).

17) Dan apabila sampai malam,apabila anda mengikuti cara ini,pasti anda dapat tidur awal.Mula-mula hendak berubah,tentulah susah bukan?Jangan risau.

18) Dan dengan mengikuti cara ini anda mendapat 3 perkara.Iaitu keberkatan Allah SWT,kesihatan tubuh badan,dan juga dapat menjalankan tanggungjawab anda sebagai Hamba Allah SWT.

Perkara Rutin Kehidupan Seharian Yang Perlu Anda Ubah Untuk Mencapai Matlamat Ini

1) Kurangkanlah berhibur.Adakah anda fikir hiburan itu semua dapat membantu anda di akhirat kelak?Tiada guna menonton rancangan-rancangan yang tiada nilai kebaikan itu semua.Tiada guna anda duduk depan Facebook 24 jam mengharap akan keluarnya notification baru.

2) Tekad dan Istiqamah.Lakukanlah untuk mengharapkan keredhaan Allah.Anda hidup di dunia ini kerana Allah SWT mengizinkannya.Janganlah lupa kepada-Nya.Jika anda bersolat tahajud dan lengkap solat fardhu,pasti Allah akan membantu anda dalam hidup di dunia dan akhirat.

3) Jangan fikirkan orang lain punya kritikan.Ya.Hidup di zaman moden.You know.Malam masih muda selagi jam masih lagi belum menunjukkan pukul 5 pagi.Walaubagaimanapun,itu bagi mereka yang tiada ilmu.Jika anda masih mahu mengikut mereka,teruskan.Jika mahu menjadi hamba Allah yang mendapat berkat-Nya,ubahlah cara hidup.

4) Anda perlu untuk menambah ilmu anda juga.Jika anda tiada ilmu,ibadat anda itu kosong.Jika anda berilmu,anda akan dapat menghayati perbuatan anda.Sebagai contoh,jika anda ada ilmu tentang wudhu',anda akan tahu betapa besarnya kebaikan berwudhu' itu.Jika tidak,anda tidak lebih sekadar berwudhu' kosong.

Tetapi,Bagaimanakah Jika Saya Duduk Di Hostel?

Mungkin itu persoalan yang melanda anda.Ya.Bagaimana anda mahu tidur awal jika anda menginap di asrama.

Itulah masalah kita pada hari ini.Oleh kerana kita hidup terlampau berpaksikan nafsu,kita tidur lewat,berjaga malam tanpa berbuat apa-apa membuang masa.

Itulah pentingnya anda untuk tidak membuat bising di dalam bilik.Ini tidak,hati roommate tidak pernah dijaga.Bising.Memasang lagu sekuat-kuatnya.Headphone bukankah ada?

Jadi,jika anda tidur di hostel,anda mungkin boleh pergi tidur di surau.Atau pergi tidur di bilik orang yang senyap buat beberapa jam sebelum bangun solat malam.Jangan bimbang.Jika ada kemahuan,di situ ada jalan.Allah pasti membantu.

Tentang rakan yang membuat bising dalam bilik,bersabar sahajalah dengan mereka ini.Pelik juga.Mereka ini tidak ada rasa bersalah ke tidak bangun subuh?

Mungkin sebagai permulaan,anda boleh sebarkan isi artikel saya ini kepada kawan anda?Atau sharekan di Facebook.Mana tahu,pihak berkenaan mungkin terasa dan mengubah sikap.Malah,mungkin beliau dan anda akan turut bersama-sama tidur awal.Indah bukan?

Kesimpulan

Jika anda mengikuti cara tidur ini,anda pasti boleh bangun subuh dan anda pasti akan merasa sihat.

Saya tidak tipu.Saya sendiri sudah mencuba cara ini selama sebulan.Dan Alhamdulillah saya sentiasa bangun subuh dalam tempoh sebulan ini.Kalau dulunya,ada juga miss.

Dan,saya gerenti anda juga.Anda tidak akan mengantuk pada siang harinya.Tetapi,anda akan lebih ceria dan segar.

Bukankah Nabi SAW bersabda bahawa tidak elok untuk tidur selepas Subuh?

Setelah saya mencuba cara ini,saya berpendapat bahawa kita tidak elok untuk tidur selepas Subuh kerana jika kita tidur semula dan bangun lewat,minda kita tidak akan fresh.Malah,kita still perlukan tidur.Dari situ,kita dapat lihat,hidup berpaksikan nafsu tiada kesudahan.

Dan,jika anda tidak tidur selepas subuh,anda akan fresh.Anda boleh memasak sarapan,membaca suratkhabar,tidak mengantuk untuk pergi ke kerja,membaca Al-Quran,menyiram bunga.Malah anda juga akan gembira dan riang.

Tidakkah itu menyeronokkan? (Mungkin hanya menyeronokkan bagi orang yang normal).

Itulah dia.Semoga anda semua dapat manfaat dari artikel ini.

Amalkanlah cara ini.Sesungguhnya tiada guna anda membaca artikel tentang Akhir Zaman dan Dajjal jika Solat Subuh anda tidak sempurna.Kerana Solat itu merupakan perkara pertama dihisab di Akhirat kelak.

Fikir-fikirkanlah.

Assalamualaikum Dan Selamat Beramal.


26 comments:

  1. salam..
    best la entri ni,
    thanx sbb kongsi tips2 bangun subuh ni,
    sy nak try buat r japg..

    ReplyDelete
  2. hmmm tips yg berguna dan bagus, sape2 yg amalkan tips ni selamat dunia akhirat

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, ana tertarik dengan artikel ni..
    minta izin link blog enta dlm blog ana..

    ReplyDelete
  4. tidur 10.30pm? huu..mcm susah je. selalu terasa bnyk benda nak buat sbb tu rasa tak boleh tidur awal.

    hmm..camne nak ubah ye?

    ReplyDelete
  5. salam...
    terima kasih untuk tips2 di atas...
    saya ingin sangat berubah...
    saya nak sangat bangun buat solat sunat sebelum solat subuh...
    tapi masalah saya sekarang..
    saya sangat takut untuk bangun sorang diri..
    saya akan pikir macam2 benda yang menakutkan...
    bensa2 yang macam nie lah yang selalu menghalang saya untuk bangun awal pagi..
    tambahan saya tinggal di asrama..
    kalau tinggal di rumah saya tak rasa takut sangat..
    macam mane nak brubah...huhuhu..
    Saya nak rase sangat nikmat beribadat...

    ReplyDelete
  6. @Laila
    walaikumsalam
    ada hadis (betulkan saya jika saya silap) di mana rasulullah menyatakan bahawa islam itu agama yang keras.nak ambik islam tu secara menyeluruh kena step by step.

    dan di dalam hadis lain ada dinyatakan (betulkan saya jika saya silap) rasulullah bersabda bahawa untuk suatu gunung meletup pada satu saat sahaja dia percaya,tapi untuk manusia berubah secara serta merta.itu adalah mustahil.

    jadi saya rasa apa yang perlu dilakukan oleh adik (saya rasa anda masih bersekolah) di sini adalah kurangkan perasaan bimbang dan takut itu.

    begini.

    kita orang islam hanya perlu takutkan Allah sahaja.

    okay.

    cakap memang senang bukan?takpe.saya faham perasaan anda sebab saya dahhulu duduk di hostel juga .

    sebenarnya sejak saya duduk di moscow ni,tak pernah lagi saya dgr cerita hantu atau terserempak dgn hantu.

    kita merasa banyak hantu di malaysia kerana orang kita suka sangat bercerita tentang hantu dalam kata lain mengharap menjumpai hantu..

    hantu itu sebenarnya jin.

    kita tidak perlu takutkan mereka.mereka tidak boleh mengapa-apakan kita.

    ingat .Allah itu pelindung orang beriman.

    okay.mesti anda cakap.apa yang perlu anda lakukan?

    begini.

    untuk permulaan ,jauhkan diri anda dari orang yang suka bercerita tentang hantu..

    dan banyakkan membaca al-quran dan tafsir di waktu malam sebelum tidur.

    apabila anda membaca al quran dan tafsir,anda akan nampak bahawa hantu (jin) itu sebenarnya makhluk Allah juga.mereka takleh ape-apekan kita kalau kita beriman kepada Allah.

    tu perkara pertama.mean anda jangan dekat dengan orang yang suka bercerita hantu.

    perkara kedua.beranikan diri.doa pada Allah.niat nak beribadat.

    dan jangan tengok cerita hantu.itu semua boleh membawa kita kepada kerugian sahaja.

    atau anda boleh juga cuba begini.

    anda bangun sahaja pagi.bangun terus.buat seperti biasa.jangan layan perasaan takut.

    anda ingat di dalam kepala "Allah sedang melihat aku" .

    jadi,anda perlu sematkan keyakinan bahawa Allah sedang melihat anda.

    itu sahajalah dari saya.
    saya dahulu penakut juga.

    tapi bila dah slalu bangun malam,takde ape2 la.insya-Allah.

    kita nak beribadat kan?kadang2 perasaan takut tu merugikan kita sahaja.

    assalamualaikum
    harap dapat membantu.

    ReplyDelete
  7. @laila

    ni ada satu link yang boleh dibaca oleh anda

    http://ksz-associate.blogspot.com/2010/05/tenaga-ritual-kuasa-niat-azan-dan-wuduk.html

    semoga membantu
    Assalamualaikum

    ReplyDelete
  8. bagus sugguh anta ni , semaoga di brkati Allah....

    ReplyDelete
  9. salam..mohon izin nk share..

    ReplyDelete
  10. wsalam.
    kongsikanlah.
    semoga mendapat manfaat.
    insya-Allah.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum...
    Mohon d'share kat FB saya...
    Trima kasih...

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah..bole jg ilmu kat sni..syukran ats perkongsian ilmu

    ReplyDelete
  13. terima kasih..info yang sangat berguna..

    ReplyDelete
  14. salam...
    terima kasih...info yang maafaat..marilah la kita amalkan..

    ReplyDelete
  15. bagus. bahasa yang mudah. petua yg sgt berguna. mmg betul, x ada faedahnya menonton tv lewat mlm. kalau tonton halaqah ke, semanis kurma ke, ok la. setakat hiburan tv yg melambak2 tu.. tp akhirnya bukan ada faedah pun.

    bagus! teruskan berkongsi ilmu yg berfaedah

    ReplyDelete
  16. cik said?atau cik 'said' ? atau cik,said (berkata-kata)?

    hehe.

    insya-Allah.

    ReplyDelete
  17. salam..
    good advices...
    i try o practice that but still not workng..
    i stay at hostel, it's not so much easy to do that..many work need to be done n problems with roomate..huhu..

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum..
    terima kasih ats info nei..
    mohon izin nk share..

    ReplyDelete
  19. Baarakallah, syukran atas sgala titipan ini...jzkllh.

    ReplyDelete
  20. Tips ini bagus untuk org muda dan masih sihat. Jika kesihatan tidak mengizinkan i.e. diabetes, insomnia, gout atau lain2 penyakit sistemik, tips2 diatas hanyalah sebagai panduan yg tak mampu dilakukan melainkan telah diamalkan sejak muda lagi. Bagi yg berpenyakit sistemik, boleh lakukan mana2 termampu dgn harapan bantuan dan harapan serta keizinan Allah mengatasi segalanya.

    ReplyDelete