25.11.10

Sedikit Sekali Yang Bersyukur (Satu Penulisan Peringatan,Pembuka Bicara Di Pagi Hari).

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,kita mulakan penulisan/pembacaan kita pada hari ini.

Assalamualaikum.

Jam 0830.Hari ini sekali lagi kita dihidupkan kembali dari "mati" (tidur).Sekali lagi kita diberi peluang oleh-Nya untuk memperbetulkan salah silap dan menambah amal.Sekali lagi kita diberi peluang untuk kembali dan bertaubat kepada-Nya.Kita bangkit dengan berazam menjadikan hari ini yang terbaik dalam hidup kita.

Jam 0831-0000.Jadi,pergilah kita keluar.Mencari rezeki,ilmu atau apa yang sepatutnya sesuai dengan fitrah sebagai manusia.Terjumpa dengan seorang kenalan.Keluar makan bersama.Dan malang sekali,kita telah lupa dengan azam kita di pagi hari tadi.Duduk berjam di restoran,satu persatu makian dan umpatan bermula.Memakan daging saudara sendiri.Mata kemudian melirik jauh memandang Si Bunga.Azam untuk meninggalkan tembakau di pagi hari tadi,sudah menjadi tahi burung yang sejuk lagi putih.Akibat terlalu leka,sejadah dilupakan.Dan seterusnya mengulang ritma hidup yang sama setiap hari.

Jam 0001-0829.Kita masuk tidur.Akibat penat dengan hidup.Lantas terus melupakan apa yang sepatutnya.Tidurlah kita,dengan harapan esok akan menjelma lagi.Dengan harapan esok menjadi hari yang terbaik untuk kita.Harapan,tinggal harapan.

Sampai bilakah keadaan ini mahu berterusan?Sampai masa kita sudah tiada?Sedarlah,kita ini hidup bukan semakin hari semakin banyak masa yang kita ada,sebaliknya semakin hari semakin dekat kita dengan kematian yang kita tidak tahu pun bila ia bakal menjelma mengambil hidup kita.

Berubahlah kita,sementara masih ada kesempatan.Berdoalah kepada-Nya supaya diberikan petunjuk dan hidayah-Nya.

"... Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur." [34:13]

[Surah At-Takaathur:Ayat 1-8]

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), -

Sehingga kamu masuk kubur.

Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!

Sekali lagi (diingatkan): jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak akibatnya yang buruk pada hari kiamat)!

Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui - (apa yang kamu akan hadapi) - dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat).

(Ingatlah) demi sesungguhnya! - Kamu akan melihat neraka yang marak menjulang.

Selepas itu - demi sesungguhnya! - kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)!

Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)!


Sekian peringatan ikhlas dari saya untuk diri sendiri dan semua umat Islam.Semoga mendapat manfaat.Semoga Allah merahmati usaha saya ini juga.Amin.

Assalamualaikum dan Selamat Beramal.


2 comments: