18.1.11

Berdoa,Yakin Serta Bersabarlah.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum.

banyak perkara yang dirunsingkan kita
masalah dunia
masalah diri
masalah kampus
masalah sebaya
masalah teman
masalah kewangan
masalah masalah masalah

adakah itu sahaja yang kita tahu menyebutnya
adakah itu sahaja yang kita nampak
adakah itu sahaja yang kita boleh fikir
adakah kita hanya nampak masalah,bukan penyelesaiannya

nah
baca di bawah ini

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul [2:186]

sekali lagi ku tampalkan
nah ini dia

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. [2:186]

tidak cukup bahasa Melayu
ku kongsikan juga bahasa Inggeris

And when My servants ask you, [O Muhammad], concerning Me - indeed I am near. I respond to the invocation of the supplicant when he calls upon Me. So let them respond to Me [by obedience] and believe in Me that they may be [rightly] guided. [2:186]

sudah nampak?
jadi berdoalah
dan yakinlah
serta bersabarlah.

Assalamualaikum dan Selamat Beramal.

P/S : Ya Allah,permudahkanlah.Amin.

P/P/S : Berkatalah benar,wahai manusia.Jangan menipu.



3 comments:

  1. saya suka membaca blog anda ini.. ia penuh dakwah..
    tp kadang kala sy terkilan,sebab rata2 masyarakat sekarang ini (dimalaysia)suka membaca blog mengenai artis2,politik, berbanding dengan blog agama..

    tp nak buat macammana,kadangkala saya dan kita semua sering terleka..apabila kita mati,barulah menyesal mahu hidup balik kat dunia,mahu menafaatkan masa beribadat kepadaNya.tetapi sudah terlambat sebab kita dah mati,tak boleh hidup balik...

    sekarang kita masih hidup,dan masih boleh bertaubat dan masih boleh mencari sebanyak2 bekalan untuk kehidupan selamanya di akhirat..

    ReplyDelete
  2. @firdaus

    assalamualaikum saudara
    betul
    ramai orang kita (termasuk kita pon kadang kala) prefer hiburan dari benda yang benar

    tapi bila pikir2 balik ,cuba kita renung di ayat di bawah ini

    "masa akhir zaman nanti,dajal akan datang.masa tu,syurga akan kelihatan seperti neraka,neraka akan kelihatan seperti syurga"

    lebih kurang macam ni la ayat dia
    saya tak pasti ini ayat apa
    rasanya hadis
    tapi saya taknak cakap hadis
    sebab saya tak pasti
    sebab
    kalau kita mendustakan satu hadis
    dosa
    so
    sya tak pasti ianya ayat apa
    tapi memang saya pernah dengar ayat bunyi lebih kurang gini

    cuba perhati balik smula ayat tu
    betul la
    zaman skang
    benda2 lucah,maksiat,benda haram,muzik,mengumpat ,tak smyg ,riba dapat duit banyk etc etc - semua orang suka.

    benda halal?

    for sure la orang tak suka.

    dan kita kena ingat,hidayah tu milik Allah SWT.

    tapi kita yang beriman dan ada kesedaran,perlu sntiasa berusaha.sebarkan islam,melalui apa sahaja cara.

    kalau nak ikutkan cara betul2 (bukan guna komputer),tak semua dari kita ada kesempatan menyebarkan islam.

    tapi maybe kita leh sebarkan islam guna komputer dan internet.kan?

    amek jernih buang keruh.thanks for the comment too.good one.

    ReplyDelete
  3. hehe terkena rasanya pada muka sendiri bila baca entry nih. Tma kasih atas peringatannya..

    ReplyDelete